Kortturer 2013

Tinnerö Eklandskap, Februari: Det var dags att komma ut och få lite frisk luft igen. Efter jobbet slängde jag ihop ryggsäcken lite snabbt, kanske lite för snabbt. Bränslet till köket glömde hemma men det löste sig med varmt vatten från termosen. Gick en timme hemifrån och kom fram till en bra plats på Tinnerö Eklandskap utanför Linköping. Natten var lite kylig i sommarsovsäcken eftersom temperaturen sjönk ner till – 7 ℃ utanför tältet. Morgonen bjöd på strålande sol och frost.

Tinnerä Eklandskap, Februari: Lite snabbt och lustigt bestämde sig jag och dom jag jobbat med veckorna innan att en tur ut i skogen skulle va trevligt tillsammans. Det blev en mycket trevlig tur. Vi hade med mycket mat och kvällen framför brasan förgylldes av många roliga historier från alla i gruppen. Efter en ganska blåsig natt gick vi hem med rökdoft i kläderna och magarna fyllda med bacon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Trädgården i Tranås, Februari: Pappa kläckte ur sig att vi kanske skulle sova i tälten under natten, efter ett sådant uttalande i min närvaro finns ingen återvändo. Efter borstning av tänder och kvällstvagning gick vi ut och slog upp tältet. Natten var varm med cirka -4 ℃ och lite blåsig.

Vintertur mellan Grövelsjön och Funäsdalen, Mars: Jag gav mig iväg med målet och inställningen att genomföra Vita Bandet. Första fem veckorna skulle spenderats ensam mellan Grövelsjön och Kvikkjokk innan jag skulle möta upp med Peter och senare pappa. Jag avböt turen redan efter en knapp vecka då jag ganska fort insåg att det var för tufft psykiskt för mig att spendera så lång tid ensam. Hur som helst hade jag några fantastiskt fina dagar med perfekt väder och fjällnatur av högsta kvalite. Den ursprungliga turen återupptogs från Kvikkjokk och mer om detta går att läsa under fliken Turer och Vintertur 2013.

Tiveden med Peter, Mars: Eftersom Vita Bandet tyvärr blev avbrutet hade jag mycket tid över. Peter som ska skida med mig från Kvikkjokk till Abisko under turen i april och jag tog oss därför till skidbacken Stenkällegården och gjorde därifrån en vandring på Bergslagsleden. Första natten sov vi i ett vindskydd vid sjön Kroken söder om skidbacken och dagen efter tog vi oss upp till Tivedens Nationalpark och sov i vindskyddet norr om parkgränsen. Helgen bestod av snöpulsning, god mat och djurspårning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Östgötaleden med Martin, Maj Juni: I sommarvärmen tog Martin och jag en tur på Östgötaleden mellan Kisa och Rimforsa. Den kanske finaste delen av Östgötaleden jag gått hitintills. Vi började på fredagskvällen och sov första natten på en brygga för att slippa vildsvinen. Andra dagen gick bland annat förbi en varggropp, blandade skogsmiljöer och en återföreningsfest med ett bowlinglag som firade 40 år där vi stannade ett tag. Andra natten sov vi i vindskydd vid Ösjön och blev ordentligt påpassade av mygg hela natten. Efter en dålig natts sömn gick vi förbi Trollegater och kröp i grottor. Helt klart värt ett besök.

Torpön med Karl, Juni: Återigen tillbaka på Torpön. Jag och Karl började uppe på öns norra spets och gick ner till Lomsviken. Vi tog lite avstickare från leden och en lång lunch vid Älgudden där vi fiskade lite utan större framgång. På kvällen satt vi nere vid vattnet med en eld, åt gott och fiskade. Jag fick inte ett napp, Karl drog upp lite mer. När solen gått ner gick vi upp och sov i den kolarkoja som finns i Lomsviken. Dagen efter tog vi oss tillbaka upp till nordspetsen på ön genom att lifta. Efter en välsmakande glass satte vi oss i bilen och åkte hem igen. Minst sagt ett skönt dygn.

Dyka efter krokar är det bästa som finns, eller?

Familjepaddling utanför Rimforsa, Augusti: Vissa är lyckligt lottade och jag anser mig själv vara en utan dom. När jag frågade pappa om vi inte kunde hitta på något med familjen en av mina få lediga helger under sommaren föreslog han en paddlingstur. Så under två sköna dagar paddlade vi med Rimforsa som startpunkt till sjön Ämmern och spenderade en skön kväll med korvgrillning, bad, fiske och bakning på en liten ö. Det var antagligen sommarens varmaste dag med 27 ℃ i skuggan.

Resten av året befann jag mig på resande fot. Turerna från denna tid finns under fliken Sydostasien 2013.